Je eigen Instagram GIFs? Zo maak je ze
We kennen allemaal de social media GIF’s wel. Deze optie vind je onder andere in de Instagram Stories. Maar hoe leuk zou het zijn als je daar je eigen GIF’s kan gebruiken, die aansluiten bij jouw onderneming of merk? Ons leek dat meer dan leuk en dus gingen we aan de slag met onze eigen branded GIFs.
Lees hieronder snel verder.

Waarom zou je een eigen GIF gebruiken en niet een van de vele, vaak hilarische, die er al zijn? Met eigen branded GIFs kun je jouw merkbekendheid vergroten en je berichten net wat leuker maken en laten matchen met jouw hele stijl. Hoe tof is het als je jouw eigen ‘swipe up’ gif hebt of je eigen logo geanimeerd? Of maak het nog persoonlijker en kom een keer bij ons voor het green screen staan, zodat je een gifje hebt van jezelf. Niets is te gek.
Hier vind je diverse voorbeelden van GIFs die wij voor ondernemers hebben gemaakt.
(niet helemaal meer up to date maar dan heb je een idee)
HOE KRIJG IK MIJN EIGEN GIFS OP INSTAGRAM?
#1: Maak je eigen GIFs
Eigen GIF’s maken kan op verschillende manieren. Onder andere in Photoshop, met beelden die je achter elkaar plaatst of in After Effects waar je een bestand een beweging kan meegeven. Bij je ontwerp is het belangrijk om rekening te houden dat ze op een vrij klein formaat worden gedeeld en dus visueel scherp moeten zijn. Kleine tekst dingen of kleine details in een plaatje zullen dus niet of nauwelijks leesbaar zijn. Het bestand dat je upload naar Giphy mag niet groter zijn dan 100mb, maar de aangeraden grootte is maximaal 8mb. De maximale resolutie ligt op 720p. Let op: om GIFs voor de Instagram Stories te maken moet je zorgen dat minimaal 20% van de achtergrond transparant is.
Denk bij het verzinnen en maken van je eigen GIFs ook na over hoe jij en anderen (je klanten) deze GIFs kunnen gebruiken? Waarvoor moeten ze het gaan gebruiken? En wanneer?
Heb je hier helemaal geen kennis van? Daar helpen je we graag mee.
Als je eenmaal een brand channel bent op Giphy vind je in het dashboard ook allerlei statistieken over de GIF’s die je maakt. Erg handig om de impact van je GIF’s te meten en te zien hoe populair je GIF-stickers zijn.
#2 Een Giphy account aanmaken
De GIFs op Instagram worden mogelijk gemaakt door Giphy, daarom moet je daar een merk account (brand channel) maken om gebruik te kunnen maken van deze optie. Dit is helemaal gratis. Er zitten nog wel wat voorwaarden aan het worden van een brand channel, maar die leggen we hieronder allemaal uit. Het begint allemaal met een eigen account en een account aanmaken is heel eenvoudig:
– Je gaat naar Giphy, klikt op ‘Log In’ in de rechterbovenhoek. Daarna zie je onderaan een tekst met ‘Don’t have an account yet? Join Giphy.’ Klik erop en vul de gegevens in waar Giphy om vraagt.
– Als je in het dashboard zit kies een profielafbeelding (bij voorkeur je logo), vul je de ‘over jou’ tekst in, voeg je website toe en in ieder geval je Instagram-account.
#3 upload je GIF’s naar Giphy
Als je GIFs klaar zijn kan je ze gaan uploaden naar Giphy. Zoals gezegd: zorg ervoor dat ze een transparante achtergrond hebben. Als ze dat niet hebben komen ze tussen het ‘gewone’ aanbod GIFs, die onder andere te zien zijn in Whatsapp. De GIFs voor Instagram upload je als zogenoemde sticker en deze moeten een transparante achtergrond hebben.
Vergeet bij het uploaden niet om je stickers 5 tot 10 relevante tags mee te geven en daarbij is het dus ook belangrijk om je eigen merk/bedrijf als tag mee te geven zodat ze makkelijk bij elkaar te vinden zijn. Zo zijn onze GIFs te vinden onder ‘Boli Media’.
#4 brand channel aanvragen
En dan de laatste stap, het aanvragen van een brand channel zodat je GIFs via de api van Giphy worden doorgegeven aan Instagram. Om een brand channel te worden hoef je eigenlijk alleen maar bovenstaande stappen te volgen, maar dit zijn alle eisen op een rijtje:
– het e-mailadres van je registratie moet overeenkomen met de website van je onderneming. Je kan geen brand channel aanvragen met een hotmail/outlook/gmail-adres. De registratie moet dus staan op [email]@[jouwonderneming].nl, waarbij je email en jouwonderneming vervangt door de woorden die voor jouw bedrijf van toepassing zijn.
– Je vult je profiel aan met een profielfoto, een tekst over jezelf, vult de url naar jouw website in en vult onder social media links in ieder geval je Instagram-account in.
– Je uploadt minimaal vijf GIFs. Die is het minimale aantal dat op je account moet staan om in aanmerking te komen voor een brand channel.
Vervolgens ga je naar deze pagina (of via het dashboard van Giphy: klik op de drie puntjes bovenaan, kies voor ‘faq’, klik op ‘Giphy for brands and artist en klik op ‘apply for a brand channel’). Kies bovenaan dat je een apply wil voor een brand channel en vul de ontbrekende velden in. In ieder geval het veld ‘contact name’ (hier vul je je eigen naam in) en het veld waarin je moet linke naar een eigen social media-kanaal (bij voorkeur Instagram). Check nog een keer of alle overige gegevens ook kloppen en klik dan onderaan op ‘apply’.
#5 wachten…
Nu moet je even geduld hebben. Giphy gaat je aanvraag nu beoordelen. Zodra je account is goedgekeurd ontvang je een mail. Vaak duurt dit tussen de 24 en 48 uur.
Als je account wordt afgekeurd ontvang je helaas geen mail. Als je na een aantal dagen nog steeds geen mail hebt kan je de aanvraag status controleren door opnieuw een aanvraag te doen. Giphy geeft dan vanzelf een melding dat je al een aanvraag hebt gedaan en wat de reden is van de afwijzing. Vul ontbrekende gegevens aan of wijzig ze en neem dan via het contactformulier contact op met Giphy. Als alle gegevens correct zijn word je vaak dezelfde dag alsnog goedgekeurd.
Als je account is goedgekeurd duurt het ook nog even voor je GIFs zichtbaar zijn in Instagram. Vaak duurt dit maximaal 24 uur, maar soms duurt het wat langer. Geduld is een schone zaak…
Over Let it Pop
Let it Pop is een reclame studio met als missie ondernemers te laten opvallen door middel van de juiste branding, zodat je zichtbaar bent tussen de rest en de juiste klanten aantrekt. Ik duik in jouw verhaal, luister naar je wensen, denk met je mee en zorg voor heldere communicatie. Op die manier ontwikkel ik een ontwerp dat precies de juiste look & feel heeft en bij jou past.
